Ogłoszenie


wersja do wydruku

Zarządzenie nr 8 Prorektora ds. Collegium Medicum z 20 marca 2025 roku w sprawie: podstawowych obowiązków osób kierujących pracownikami oraz obowiązków osób realizujących proces kształcenia związanych z zapewnieniem bezpiecznych i higienicznych warunków pracy i kształcenia


137.020.29.2025

Zarządzenie nr 8

Prorektora ds. Collegium Medicum

z 20 marca 2025 roku

 

w sprawie: podstawowych obowiązków osób kierujących pracownikami oraz obowiązków osób realizujących proces kształcenia związanych z zapewnieniem bezpiecznych i higienicznych warunków pracy i kształcenia

 

 

Działając na podstawie art. 23 ust. 1 w związku z art. 51 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.) zarządzam, co następuje:

 

§ 1

 

Niniejsze Zarządzenie ustala obowiązki osób kierujących pracownikami oraz obowiązki osób realizujących proces kształcenia, związane z zapewnieniem bezpiecznych i higienicznych warunków pracy i kształcenia w Uniwersytecie Jagiellońskim – Collegium Medicum. 

 

§ 2

 

Pojęcia użyte w zarządzeniu:

1) zajęcia – to wszelkie zajęcia dydaktyczne, praktyki i badania naukowe oraz zajęcia wychowania fizycznego prowadzone na Uniwersytecie Jagiellońskim Collegium Medicum, w których biorą udział studenci, doktoranci, uczestnicy studiów podyplomowych i innych form kształcenia, a także uczniowie i studenci spoza Uniwersytetu Jagiellońskiego–Collegium Medicum;

2) zajęcia o charakterze praktycznym – to zajęcia prowadzone w:

a) laboratoriach i pracowniach technicznych, z wyłączeniem pracowni komputerowych,
b) obiektach sportowych,
c) w salach zabiegowych i leczniczych w szpitalach i przychodniach medycznych, 
d) w obiektach niebędących obiektami Uniwersytetu Jagiellońskiego–Collegium Medicum, z wyłączeniem sal wykładowych i seminaryjnych w obiektach użyteczności publicznej,
e) w terenie;

3) uczestnicy zajęć – to osoby wymienione w pkt 1;

4)koordynator przedmiotu – to osoba odpowiedzialna za organizację przedmiotu, wyznaczoną przez dziekana, dyrektora szkoły doktorskiej lub ich pełnomocników.

 

§ 3

 

  1. Kierujący pracownikami zobowiązani są znać, w zakresie niezbędnym do wykonywania ciążących na nich obowiązków, przepisy o ochronie pracy, w tym przepisy oraz zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, obowiązujące w Uniwersytecie Jagiellońskim–Collegium Medicum.
  2. Osoba kierująca pracownikami jest obowiązana:
    a) organizować stanowiska pracy zgodnie z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy;
    b) dbać o sprawność środków ochrony indywidualnej oraz ich stosowanie zgodnie z przeznaczeniem;
    c) organizować, przygotowywać i prowadzić prace, uwzględniając zabezpieczenie pracowników przed wypadkami przy pracy, chorobami zawodowymi i innymi chorobami związanymi z warunkami środowiska pracy;
    d) dbać o bezpieczny i higieniczny stan pomieszczeń pracy i wyposażenia technicznego, a także o sprawność środków ochrony zbiorowej i ich stosowanie zgodnie z przeznaczeniem;
    e) egzekwować przestrzeganie przez pracowników przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;
    f) zapewniać wykonanie zaleceń lekarza sprawującego opiekę zdrowotną nad pracownikami.
  3. Osoby kierujące pracownikami ponoszą bezpośrednią odpowiedzialność za nadzorowanych pracowników.
  4. Do obowiązków osób kierujących pracownikami należy:
    a) znajomość przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, branie udziału w szkoleniu i instruktażu z tego zakresu oraz poddawanie się wymaganym egzaminom sprawdzającym,
    b) wykonywanie pracy w sposób zgodny z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy,
    c) dbanie o należyty stan maszyn, urządzeń, narzędzi i sprzętu oraz o porządek i ład w miejscu pracy,
    d) stosowanie środków ochrony zbiorowej, a także używanie przydzielonych środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego zgodnie z ich przeznaczeniem,
    e) poddawanie się wstępnym, okresowym i kontrolnym oraz innym zaleconym badaniom lekarskim i stosowanie się do wskazań lekarskich,
    f) niezwłoczne zawiadomienie o zauważonym w UJ CM wypadku albo zagrożeniu życia lub zdrowia ludzkiego oraz ostrzeżenie współpracowników i innych osób znajdujących się w rejonie zagrożenia o grożącym im niebezpieczeństwie,
    g) współdziałanie z pracodawcą i wszystkimi pracownikami w wypełnianiu obowiązków dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy oraz kształcenia.
  5. Kierujący pracownikami zobowiązani są do zorganizowania instruktażu stanowiskowego dla każdego pracownika, studenta i doktoranta.
  6. Wzór programu instruktażu stanowiskowego stanowi Załącznik nr 1 do niniejszego Zarządzenia.
  7. Instruktaż powinien zawierać zapoznanie z czynnikami środowiska pracy i nauki, mogącymi powodować zagrożenia dla bezpieczeństwa życia i zdrowia pracowników, studentów i doktorantów podczas pracy oraz informacje o środkach i działaniach zapobiegawczych.
  8. Instruktaż powinien zapewnić nabycie umiejętności wykonywania pracy w sposób bezpieczny dla siebie i innych osób, postpowania w sytuacjach awaryjnych oraz udzielenia pomocy osobie, która uległa wypadkowi.
  9. Ramowy program instruktażu stanowiskowego stanowi załącznik nr 1 do Zarządzenia.

§ 4

 

  1. Prowadzący zajęcia oraz koordynatorzy przedmiotów są odpowiedzialni za:
    a) organizowanie zajęć w pomieszczeniach i miejscach dostosowanych do rodzaju zajęć i liczebności grupy, wyposażonych w odpowiednie urządzenia i sprzęt, przy uwzględnieniu zasad ergonomii;
    b) zapewnienie utrzymania urządzeń technicznych i sprzętu w stanie zapewniającym pełną sprawność ich działania oraz bezpieczeństwo pracy i kształcenia;
    c) przeprowadzenie zajęć zgodnie z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy i kształcenia.
    d) zlecenie prowadzenia zajęć o charakterze praktycznym, a także zajęć wychowania fizycznego przez osoby przeszkolone w zakresie udzielania pierwszej pomocy;
    e) zapewnienie w miejscu prowadzenia zajęć o charakterze praktycznym z wykorzystaniem urządzeń technicznych i sprzętu instrukcji określających zasady bezpieczeństwa i higieny korzystania z tych miejsc;
    f) zapewnienie dostępu do apteczek zaopatrzonych w środki niezbędne do udzielania pierwszej pomocy, wraz z instrukcją udzielania pierwszej pomocy.
  2. Prowadzący zajęcia o charakterze praktycznym jest odpowiedzialny za:
    1) identyfikację, analizę i ocenę zagrożeń występujących w trakcie zajęć o charakterze praktycznym, a następnie podejmowanie działań profilaktycznych zmniejszających to ryzyko;
    2) informowanie uczestników zajęć o charakterze praktycznym o zagrożeniach oraz o zasadach ochrony przed nimi, a w szczególności:
    a) 
    zapoznanie w sposób praktyczny uczestników zajęć stosujących urządzenia techniczne i sprzęt z zasadami bezpieczeństwa przy wykonywanych czynnościach oraz z właściwymi metodami pracy,
    b) zapoznanie uczestników zajęć stosujących środki chemiczne stwarzające zagrożenia z kartami charakterystyki tych środków, w szczególności z informacjami o ich niebezpiecznym lub szkodliwym dla zdrowia działaniu, a także o niezbędnych środkach ostrożności
    c) 
    zapoznanie uczestników zajęć narażonych na czynniki biologiczne szkodliwe dla zdrowia z informacją o stwarzanych zagrożeniach oraz o niezbędnych środkach profilaktycznych;
    d) zapewnienie uczestnikom zajęć o charakterze praktycznym dostępu do niezbędnych środków ochrony indywidualnej oraz informowania o zasadach ich prawidłowego stosowania;
    e) sprawowanie nadzoru nad uczestnikami zajęć oraz egzekwowanie przestrzegania przez nich zasad bezpieczeństwa.
  3. W przypadku doktoranta realizującego program badawczy o charakterze praktycznym promotor lub opiekun naukowy jest obowiązany albo do zapoznania doktoranta z dokumentacją oceny ryzyka zawodowego w miejscach, w których doktorant pracuje, albo do opracowania wspólnie z doktorantem indywidualnej dokumentacji oceny ryzyka związanego z kształceniem, zawierającej informacje, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 2.
  4. Prowadzący zajęcia, który stwierdził niesprawność lub uszkodzenie urządzenia technicznego lub sprzętu, jest obowiązany:
    a) zapewnić zabezpieczenie tego urządzenia lub sprzętu przed uruchomieniem lub użyciem, a także jego oznakowanie w sposób widoczny i jednoznaczny;
    b) poinformować koordynatora przedmiotu oraz kierownika laboratorium lub pracowni technicznej o zaistniałej sytuacji.
  5. Prowadzący zajęcia jeżeli stwierdził zagrożenie życia lub zdrowia jest zobowiązany:
    a) natychmiast przerwać zajęcia i zapewnić ewakuację osób
    b) 
    poinformować o zaistniałej sytuacji koordynatora przedmiotu, Dziekana Wydziału i/lub Rektora UJ CM. 

 

§ 5

 

Jeżeli w jednym laboratorium lub pracowni technicznej, z wyłączeniem pracowni komputerowej, wykonują pracę pracownicy z różnych jednostek organizacyjnych UJ albo realizują swój program badawczy doktoranci mający różnych promotorów lub opiekunów naukowych, to osoby kierujące pracownikami, promotorzy i opiekunowie naukowi doktorantów mają obowiązek:

1) ustalić zasady współdziałania w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej;
2) zapewnić jednolitą dokumentację oceny ryzyka zawodowego zawierającą informację o wszystkich zagrożeniach występujących w laboratorium, pracowni technicznej (z wyłączeniem pracowni komputerowej) lub w innym miejscu z zagrożeniami zawodowymi, środkach ochrony i obowiązujących instrukcjach bezpieczeństwa;
3) wyznaczyć opiekuna laboratorium, pracowni technicznej lub miejsca, którego zadaniem jest okresowa kontrola stanu bezpieczeństwa oraz aktualności dokumentacji oceny ryzyka zawodowego.

 

§ 6

 

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

 

Prorektor ds. Collegium Medicum

 

  prof. dr hab Maciej Małecki

 

 

 

 

 

 





PLIKI ZAŁĄCZNIKÓW



 Data aktualizacji:  21.03.2025
 Jednostka:  Dział Organizacji i Promocji 
 Zamieścił:  Magdalena Kowalczyk 

Powrót