Ogłoszenie


wersja do wydruku

Zarządzenie nr 9 Prorektora ds. Collegium Medicum z 1 marca 2024 roku w sprawie: bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach pracy wyposażonych w monitory ekranowe w Uniwersytecie Jagiellońskim - Collegium Medicum


137.020.20.2024

Zarzadzenie nr 9 

Prorektora ds. Collegium Medicum

z 1 marca 2024 roku

 

w sprawie: bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach pracy wyposażonych w monitory ekranowe w Uniwersytecie Jagiellońskim – Collegium Medicum

 

Na podstawie art. 3 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz.U. z 2023 r. poz. 1465) oraz mając na względzie § 1 rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 18 października 2023 r. zmieniającego Rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz.U.2023, poz. 2367) oraz § 203 ust. 2 pkt 9 Statutu Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, zarządzam co następuje:

 

§ 1

  1. Zarządzenie określa zasady oceny warunków pracy wraz z terminami dostosowania stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe do wskazanych wymagań Rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz. U. 1998 r. poz. 973 ze zm., zwanym dalej: „Rozporządzeniem”).

2. Ilekroć w Zarządzeniu mowa o:

  1. monitorze ekranowym - należy przez to rozumieć urządzenie do wyświetlania informacji
    w trybie alfanumerycznym lub graficznym, niezależnie od metody uzyskiwania obrazu,
  2. stanowisku pracy - należy przez to rozumieć przestrzeń pracy wraz z:
    1. wyposażeniem podstawowym, w tym monitorem ekranowym, klawiaturą, myszą lub innymi urządzeniami wejściowymi, oprogramowaniem z interfejsem dla użytkownika,
    2. krzesłem i stołem,
    3. opcjonalnym wyposażeniem dodatkowym, w tym stacją dysków, drukarką, skanerem, uchwytem na dokumenty, podnóżkiem,
  3. pracowniku - należy przez to rozumieć każdą osobę zatrudnioną przez pracodawcę,
    w tym praktykanta i stażystę, użytkującą w czasie pracy monitor ekranowy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy.

 

§ 2

  1. W Uniwersytecie Jagiellońskim - Collegium Medicum nadzór nad wykonywaniem obowiązków w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach pracy wyposażonych w monitory ekranowe powierza się osobom kierującym pracownikami, przy wsparciu pracowników Inspektoratu BHP CM.
  2. Inspektorat BHP CM dokonuje weryfikacji prawidłowości dostosowania warunków bhp na stanowiskach pracy wyposażonych w monitory ekranowe do warunków minimalnych wynikających z Rozporządzenia na podstawie listy kontrolnej.

 

§ 3

  1. Ocena warunków pracy, powinna być przeprowadzona na podstawie listy kontrolnej uzupełnionej przez każdego pracownika (samokontrola):
  1. w terminie do dnia 15 kwietnia 2024 roku – w stosunku do istniejących stanowisk pracy;
  2. każdorazowo dla nowo tworzonych stanowisk pracy;
  3. bezpośrednio po każdej istotnej zmianie organizacji i wyposażenia stanowiska pracy.
  1. Ocenę warunków pracy na stanowiskach pracy wyposażonych w monitory ekranowe przeprowadza się w oparciu o listę kontrolną zawierającą wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii, stanowiącą Załącznik nr 1 do niniejszego Zarządzenia.
  2. Ocenę warunków pracy przechowuje się w formie elektronicznej w Inspektoracie BHP CM.
  3. W trakcie przebiegu oceny warunków pracy, a także w każdej sytuacji, gdy zajdzie taka potrzeba, pracownik może we własnym zakresie dokonać regulacji i dopasowania istniejących elementów stanowiska pracy do swoich preferencji, zgodnie z obowiązującymi zasadami bhp i ergonomii.
  4. Jeżeli w wyniku oceny warunków pracy na istniejących stanowiskach pracy wyposażonych
    w monitory ekranowe okaże się, że nie zostały spełnione minimalne wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii, Inspektorat BHP CM winien zgłosić ten fakt osobie kierującej pracownikami oraz odpowiednio: Prorektorowi ds. Collegium Medicum oraz Z-cy Kanclerza ds. Collegium Medicum, wskazując jednocześnie zakres niezbędnych zmian do spełnienia minimalnych wymogów Rozporządzenia („Postanowienia pokontrolne”).

 

§ 4

Minimalne wymagania w zakresie określonym niniejszym Zarządzeniem winny być spełnione w możliwie najkrótszym terminie, lecz nie później niż do dnia 17 maja 2024 roku.

 

§ 5

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

 

 

Prorektor ds. Collegium Medicum

 

prof. dr hab. Tomasz Grodzicki

 





PLIKI ZAŁĄCZNIKÓW



 Data aktualizacji:  04.03.2024
 Jednostka:  Dział Organizacji i Promocji CM 
 Zamieścił:  Magdalena Kowalczyk 

Powrót