Ogłoszenie
Zarządzenie nr 9 Prorektora ds. Collegium Medicum z 1 marca 2024 roku w sprawie: bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach pracy wyposażonych w monitory ekranowe w Uniwersytecie Jagiellońskim - Collegium Medicum
137.020.20.2024
Zarzadzenie nr 9
Prorektora ds. Collegium Medicum
z 1 marca 2024 roku
w sprawie: bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach pracy wyposażonych w monitory ekranowe w Uniwersytecie Jagiellońskim – Collegium Medicum
Na podstawie art. 3 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz.U. z 2023 r. poz. 1465) oraz mając na względzie § 1 rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 18 października 2023 r. zmieniającego Rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz.U.2023, poz. 2367) oraz § 203 ust. 2 pkt 9 Statutu Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, zarządzam co następuje:
§ 1
- Zarządzenie określa zasady oceny warunków pracy wraz z terminami dostosowania stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe do wskazanych wymagań Rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz. U. 1998 r. poz. 973 ze zm., zwanym dalej: „Rozporządzeniem”).
2. Ilekroć w Zarządzeniu mowa o:
- monitorze ekranowym - należy przez to rozumieć urządzenie do wyświetlania informacji
w trybie alfanumerycznym lub graficznym, niezależnie od metody uzyskiwania obrazu,
- stanowisku pracy - należy przez to rozumieć przestrzeń pracy wraz z:
- wyposażeniem podstawowym, w tym monitorem ekranowym, klawiaturą, myszą lub innymi urządzeniami wejściowymi, oprogramowaniem z interfejsem dla użytkownika,
- krzesłem i stołem,
- opcjonalnym wyposażeniem dodatkowym, w tym stacją dysków, drukarką, skanerem, uchwytem na dokumenty, podnóżkiem,
- pracowniku - należy przez to rozumieć każdą osobę zatrudnioną przez pracodawcę,
w tym praktykanta i stażystę, użytkującą w czasie pracy monitor ekranowy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy.
§ 2
- W Uniwersytecie Jagiellońskim - Collegium Medicum nadzór nad wykonywaniem obowiązków w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach pracy wyposażonych w monitory ekranowe powierza się osobom kierującym pracownikami, przy wsparciu pracowników Inspektoratu BHP CM.
- Inspektorat BHP CM dokonuje weryfikacji prawidłowości dostosowania warunków bhp na stanowiskach pracy wyposażonych w monitory ekranowe do warunków minimalnych wynikających z Rozporządzenia na podstawie listy kontrolnej.
§ 3
- Ocena warunków pracy, powinna być przeprowadzona na podstawie listy kontrolnej uzupełnionej przez każdego pracownika (samokontrola):
- w terminie do dnia 15 kwietnia 2024 roku – w stosunku do istniejących stanowisk pracy;
- każdorazowo dla nowo tworzonych stanowisk pracy;
- bezpośrednio po każdej istotnej zmianie organizacji i wyposażenia stanowiska pracy.
- Ocenę warunków pracy na stanowiskach pracy wyposażonych w monitory ekranowe przeprowadza się w oparciu o listę kontrolną zawierającą wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii, stanowiącą Załącznik nr 1 do niniejszego Zarządzenia.
- Ocenę warunków pracy przechowuje się w formie elektronicznej w Inspektoracie BHP CM.
- W trakcie przebiegu oceny warunków pracy, a także w każdej sytuacji, gdy zajdzie taka potrzeba, pracownik może we własnym zakresie dokonać regulacji i dopasowania istniejących elementów stanowiska pracy do swoich preferencji, zgodnie z obowiązującymi zasadami bhp i ergonomii.
- Jeżeli w wyniku oceny warunków pracy na istniejących stanowiskach pracy wyposażonych
w monitory ekranowe okaże się, że nie zostały spełnione minimalne wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii, Inspektorat BHP CM winien zgłosić ten fakt osobie kierującej pracownikami oraz odpowiednio: Prorektorowi ds. Collegium Medicum oraz Z-cy Kanclerza ds. Collegium Medicum, wskazując jednocześnie zakres niezbędnych zmian do spełnienia minimalnych wymogów Rozporządzenia („Postanowienia pokontrolne”).
§ 4
Minimalne wymagania w zakresie określonym niniejszym Zarządzeniem winny być spełnione w możliwie najkrótszym terminie, lecz nie później niż do dnia 17 maja 2024 roku.
§ 5
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Prorektor ds. Collegium Medicum
prof. dr hab. Tomasz Grodzicki
PLIKI ZAŁĄCZNIKÓW Data aktualizacji: | 04.03.2024 |
Jednostka: | Dział Organizacji i Promocji CM |
Zamieścił: | Magdalena Kowalczyk |
Powrót