Ogłoszenie
Zarządzenie nr 24 Prorektora ds Collegium Medicum z 19 października 2023 roku w sprawie: zasad tworzenia i znoszenia studiów, wytycznych w zakresie projektowania programów studiów oraz zasad zmiany programów studiów na studiach pierwszego stopnia, studiach drugiego stopnia oraz jednolitych studiach magisterskich w Uniwersytecie Jagiellońskim - Collegium Medicum
137.020.71.2023
Zarządzenie nr 24
Prorektora ds. Collegium Medicum
z 19 października 2023 roku
w sprawie: zasad tworzenia i znoszenia studiów, wytycznych w zakresie projektowania programów studiów oraz zasad zmiany programów studiów na studiach pierwszego stopnia, studiach drugiego stopnia oraz jednolitych studiach magisterskich w Uniwersytecie Jagiellońskim - Collegium Medicum
Na podstawie art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.) zarządzam, co następuje:
Przepisy ogólne
§ 1
Zarządzenie określa:
- szczegółowe zasady tworzenia studiów;
- wytyczne w zakresie projektowania programów studiów;
- szczegółowe zasady zmiany programów studiów;
- obowiązki kierownika kierunku i koordynatora przedmiotu;
- szczegółowe zasady znoszenia studiów
– na studiach pierwszego stopnia, studiach drugiego stopnia oraz jednolitych studiach magisterskich.
§ 2
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
- ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.);
- rozporządzeniu – należy przez to rozumieć:
- rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r. poz. 661 z późn. zm.);
- rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 26 lipca 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r. poz. 755 z późn. zm.);
- kierowniku kierunku – należy przez to rozumieć kierownika kierunku lub osobę wskazaną we wniosku o utworzenie studiów do pełnienia funkcji kierownika kierunku;
- Zespół – należy przez to rozumieć Zespół ds. analizy programów studiów i jakości kształcenia w UJ CM;
- PKA – należy przez to rozumieć Polską Komisję Akredytacyjną;
- SDKA – należy przez to rozumieć Sekcję ds. Dydaktyki i Karier Akademickich CM.
Tworzenie studiów
§ 3
- Rektor tworzy studia na określonym kierunku, poziomie i profilu.
- Dla utworzenia nowej formy studiów w ramach istniejącego kierunku, poziomu i profilu stosuje się zapisy§ 6-10 niniejszego zarządzenia..
- Wniosek do Rektora o utworzenie studiów składa dziekan.
- Wniosek o utworzenie studiów zawiera w szczególności:
1) nazwę kierunku adekwatną do zakładanych efektów uczenia się i dyscyplin naukowych z uwzględnieniem dyscypliny wiodącej;
2)charakterystykę kierunku, w tym: poziom, profil, formę i dyscyplinę lub dyscypliny;
3) koncepcję kształcenia;
4) informacje na temat działalności naukowej, prowadzonych badań oraz infrastruktury;
5) opis zakładanych efektów uczenia się;
6) opis programu studiów;
7) plan studiów, w tym wykaz koordynatorów przedmiotów wraz ze wskazaniem adresów e-mail w domenie uj.edu.pl;
8) wysokość opłaty za usługi edukacyjne, a w przypadku studiów niestacjonarnych i studiów w języku obcym – kosztorys sporządzony zgodnie z zarządzeniem Rektora w sprawie: określenia wzorów formularzy budżetów odpłatnych studiów i kursów prowadzonych na Uniwersytecie Jagiellońskim – Collegium Medicum;
9) kryteria kwalifikacji przyjęć na studia wraz z opisem studiów i profilem absolwenta;
10) wskazanie osoby przewidzianej do pełnienia funkcji kierownika kierunku.
- Dziekan powołuje dla każdego kierunku studiów kierownika kierunku i określa szczegółowy zakres jego obowiązków, z uwzględnieniem § 12 ust. 1.
- Dziekan jest odpowiedzialny za przygotowanie wniosku o utworzenie studiów zgodnie z zapisami § 6-10 niniejszego zarządzenia oraz przepisami powszechnie obowiązującymi.
- Dziekan opiniuje ostateczny projekt programu nowo tworzonego kierunku studiów.
§ 4
- Wniosek do Rektora o utworzenie kierunku studiów składa dziekan w wersji elektronicznej na formularzu dostępnym na stronie SDKA (w zakładce Tworzenie studiów wyższych) do dnia 10. października roku akademickiego poprzedzającego rok akademicki, od którego ma być rozpoczęte prowadzenie kierunku studiów.
- W uzasadnionych przypadkach, w tym uzyskania środków finansowych na prowadzenie studiów ze środków zewnętrznych po terminie wskazanym w ust. 1, wniosek należy złożyć w terminie ustalonym przez Rektora.
- Rektor może przekazać wniosek do Zespołu w celu zaopiniowania.
- Zespół opiniuje wniosek lub zgłasza Rektorowi uwagi do wniosku w terminie 14 dni od jego otrzymania. Niezgłoszenie uwag do wniosku w tym terminie uważa się za wydanie przez Zespół opinii pozytywnej.
- Po zapoznaniu się z opinią Zespołu Rektor może przekazać dziekanowi wytyczne w zakresie wprowadzenia we wniosku koniecznych zmian.
- Dziekan dokonuje zmian wynikających z przekazanych przez Rektora wytycznych lub uzasadnia odmowę ich wprowadzenia w terminie 7 dni od ich otrzymania.
§ 5
- Dziekan przekazuje Rektorowi wniosek zawierający projekt programu studiów, wygenerowany z oprogramowania wskazanego przez Rektora, wraz z uzupełnionymi sylabusami i opinią właściwego organu Rady Samorządu Studentów UJ CM do dnia 3 stycznia roku akademickiego poprzedzającego rok akademicki, od którego ma być rozpoczęte prowadzenie kierunku studiów.
- W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w projekcie programu studiów Rektor zobowiązuje dziekana do ich usunięcia w terminie 7 dni pod rygorem odmowy wyrażenia zgody na utworzenie studiów.
- Rektor przedstawia wniosek o utworzenie kierunku studiów zawierający projekt programu studiów do zaopiniowania przez właściwą komisję senacką.
- Na podstawie opinii komisji, o której mowa w ust. 3, Rektor wydaje zarządzenie w sprawie utworzenia studiów na określonym kierunku, poziomie i profilu, a projekt programu studiów przedkłada Senatowi Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Wytyczne w zakresie projektowania programów studiów
§ 6
- Program studiów odpowiada warunkom określonym w ustawie i rozporządzeniu.
- Program jest starannie przygotowany i zweryfikowany, pozbawiony błędów rachunkowych i oczywistych omyłek pisarskich.
- W programie studiów obligatoryjnie należy uwzględnić:
1) szkolenie BHK – na studiach pierwszego stopnia, studiach drugiego stopnia oraz jednolitych studiach magisterskich;
2) zajęcia z wychowania fizycznego – w wymiarze nie mniejszym niż 60 godzin – na stacjonarnych studiach pierwszego stopnia oraz stacjonarnych jednolitych studiach magisterskich;
3) liczbę punktów ECTS, które student ma uzyskać w ramach zajęć z dziedziny nauk humanistycznych lub nauk społecznych, nie mniejszą niż 5 punktów ECTS – w przypadku kierunków studiów przyporządkowanych do dyscyplin w ramach dziedzin innych niż odpowiednio nauki humanistyczne lub nauki społeczne;
4) lektorat języka obcego nowożytnego z uwzględnieniem § 8.
- Program stacjonarnych studiów drugiego stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich przewiduje obowiązek zaliczenia przez studenta przedmiotu w języku obcym w wymiarze co najmniej 30 godzin, obejmującego specjalistyczną terminologię obcojęzyczną z zakresu właściwego dla danego kierunku studiów, któremu przypisuje się co najmniej 3 punkty ECTS.
§ 7
- Przedmiot wskazany w planie studiów definiuje się poprzez:
1) nazwę;
2) wymiar godzinowy;
3) emestr/semestry, w którym/których jest prowadzony;
4) formy realizacji zajęć;
5) liczbę punktów ECTS wyrażoną w liczbie całkowitej;
6) dyscyplinę naukową/dyscypliny naukowe, do której/których jest przyporządkowany;
7) numer klasyfikacji ISCED;
8) język/języki, w którym/których jest prowadzony;
9) formy weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się.
- Nie przyznaje się punktów ECTS za złożenie egzaminu dyplomowego.
§ 8
- Lektoratami języka obcego nowożytnego są zajęcia przewidziane w programie studiów, organizowane i prowadzone przez Centrum Językowe Uniwersytetu Jagiellońskiego − Collegium Medicum.
- W przypadku, gdy program studiów przewiduje naukę języka obcego w formie innej niż określona w ust. 1, przedmiot ten należy określić jako „język kierunkowy” lub „nauczanie języka kierunkowego” ze wskazaniem, jaki jest to język.
- Minimalna liczba godzin zajęć w zakresie lektoratu języka obcego nowożytnego na studiach stacjonarnych wynosi:
1) 120 godzin w przypadku studiów pierwszego stopnia;
2) 60 godzin w przypadku studiów drugiego stopnia;
3) 180 godzin w przypadku jednolitych studiów magisterskich.
- Za zaliczenie lektoratu języka obcego nowożytnego potwierdzone egzaminem lub certyfikatem przypisuje się 2 punkty ECTS za każde 30 godzin zajęć, chyba że ze standardu kształcenia wynika inna liczba punktów ECTS.
- Dopuszcza się przypisanie punktów za zaliczenie części lektoratu, jeżeli każdej części lektoratu z osobna przypisano efekty uczenia się oraz określono metody ich weryfikacji i oceny.
- Na studiach pierwszego stopnia i jednolitych studiach magisterskich lektoraty języka obcego nowożytnego są prowadzone od drugiego roku studiów.
- W uzasadnionych przypadkach Rektor może wyrazić zgodę na odstąpienie od zasad, o których mowa w ust. 1 i 5. W przypadku wyrażenia takiej zgody ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio.
§ 9
- Program studiów o profilu praktycznym uwzględnia zajęcia kształtujące umiejętności praktyczne, w tym praktyki zawodowe w zakresie:
1) cel praktyk;
2) efekty uczenia się właściwe dla praktyk;
3) metody weryfikacji i oceny osiągnięcia przez studentów efektów uczenia się zakładanych dla praktyk, a także sposób dokumentowania przebiegu praktyk;
4) zasady zaliczania praktyk;
5) punkty ECTS przypisane do praktyk;
6) wymiar i formę praktyk;
7) jednostki, których zakres działalności odpowiada obszarom aktywności zawodowej typowym dla absolwentów danego kierunku studiów zapewniające osiągnięcie przez studentów efektów uczenia się.
- Minimalny wymiar praktyk na studiach o profilu praktycznym określa ustawa lub właściwe rozporządzenie.
- Dla studiów o profilu ogólnoakademickim, dla których program studiów przewiduje praktyki, ust. 1 stosuje się.
§ 10
- Dla przedmiotu objętego planem studiów sporządza się sylabus.
- Za sporządzenie sylabusa przedmiotu odpowiedzialny jest koordynator przedmiotu.
- Czynności, o których mowa w ust. 1, dokonuje się elektronicznie z wykorzystaniem oprogramowania wskazanego przez Rektora.
- Sylabus przedmiotu zawiera w szczególności:
1) informacje ogólne dotyczące przedmiotu, w tym:
a) informacje na temat powiązania z badaniami naukowymi – w przypadku studiów o profilu ogólnoakademickim;
b) nazwę kierunku studiów, w ramach którego prowadzony jest przedmiot,
c) dane, o których mowa w § 7 ust. 1,
2)cele kształcenia w ramach przedmiotu;
3) przedmiotowe efekty uczenia się (jeżeli dotyczy) wraz z ich powiązaniem z kierunkowymi efektami uczenia się;
4) treści programowe realizowane w ramach przedmiotu;
5) metody kształcenia stosowane podczas zajęć;
6) bilans (rozliczenie) punktów ECTS z uwzględnieniem zasad określonych w ustawie;
7) wskazanie metod weryfikacji i oceny osiągnięcia przez studenta efektów uczenia się, o których mowa w pkt. 3;
8) warunki zaliczenia przedmiotu;
9) wymagania wstępne dotyczące udziału w przedmiocie, jeżeli dotyczy;
10) zasady udziału w zajęciach wchodzących w skład przedmiotu zgodne z Regulaminem studiów;
11) imię i nazwisko koordynatora przedmiotu;
12) wymaganą literaturę.
- Elementy sylabusa przedmiotu określone w ust. 4 pkt 1–11 wchodzą w skład programu studiów.
- Treści programowe są zgodne z efektami uczenia się oraz uwzględniają wiedzę i jej zastosowania w zakresie dyscypliny lub dyscyplin, do których kierunek jest przyporządkowany, normy i zasady, a także aktualny stan praktyki w obszarach działalności zawodowej/gospodarczej oraz zawodowego rynku pracy właściwych dla kierunku.
- Sylabusy przedmiotów są sporządzane w języku polskim, z zastrzeżeniem ust. 8 i 9.
- W przypadku przedmiotów prowadzonych w językach obcych sylabusy są sporządzone również w języku studiów lub w języku angielskim.
- W uzasadnionych przypadkach dotyczących konkretnych kierunków studiów, Rektor może wyrazić zgodę na odstąpienie od zasady, o której mowa w ust. 7. W przypadku wyrażenia zgody, sylabusy sporządza się wyłącznie w języku studiów lub w języku angielskim.
Zmiana programu studiów
§ 11
- Program studiów podlega systematycznej ocenie i doskonaleniu. W celu doskonalenia programu studiów można dokonywać w nim zmian, z uwzględnieniem zasad określonych we właściwym rozporządzeniu.
- Do zmiany programu studiów stosuje się zapisy § 6-10 niniejszego zarządzenia z zastrzeżeniem, że wniosek w sprawie zmian programu studiów składa się do 10. lutego roku akademickiego poprzedzającego rok akademicki, od którego będą obowiązywać wprowadzone zmiany.
- W przypadku zmiany dyscypliny wiodącej konieczne jest utworzenie nowego kierunku studiów z uwzględnieniem zasad określonych w niniejszym zarządzeniu.
- W uzasadnionych przypadkach, w szczególności wynikających ze zmiany klasyfikacji dziedzin nauki i dyscyplin naukowych lub sugestii zawartych w raporcie zespołu oceniającego PKA, Rektor, na wniosek dziekana, może wyrazić zgodę na zmianę dyscypliny wiodącej bez konieczności utworzenia nowego kierunku studiów. Wyrażenie zgody wymaga uprzedniego zasięgnięcia opinii Zespołu. W przypadku wyrażenia takiej zgody stosuje się ust. 2.
- Zespół ds. analizy programów studiów i jakości kształcenia w UJ CM z własnej inicjatywy, lub na wniosek Rektora, dziekana albo Rady Samorządu Studentów UJ CM może przeprowadzić audyt programów studiów i przedstawić zalecenia w zakresie ich doskonalenia pod kątem konieczności wprowadzenia w nich zmian od nowego cyklu kształcenia. Wniosek w sprawie przeprowadzenia audytu należy złożyć do Zespołu najpóźniej do dnia 30 listopada.
Obowiązki kierownika kierunku i koordynatora przedmiotu
§ 12
- Kierownik kierunku jest odpowiedzialny za zapewnienie jakości kształcenia na kierunku studiów, a w szczególności:
1) dba o zgodność programu studiów z zapisami § 6-10 niniejszego zarządzenia oraz przepisami powszechnie obowiązującymi;
2) opiniuje projektowane zmiany w programie studiów;
3) nadzoruje proces aktualizacji sylabusów;
4) odpowiada za analizę programu studiów i poprawność wprowadzonych zmian;
5) jest odpowiedzialny za monitorowanie i doskonalenie programów studiów ze szczególnym uwzględnieniem kryteriów oceny programowej określonych przez PKA;
6) odpowiada za właściwe przygotowanie raportu samooceny dla PKA oraz bierze udział w procesie akredytacji;
7) odpowiada za przygotowanie dokumentacji i organizację przebiegu akredytacji prowadzonych przez inne podmioty niż PKA.
- Koordynator przedmiotu odpowiada za terminowe i prawidłowe uzupełnianie sylabusów w oprogramowaniu wskazanym przez Rektora oraz ich bieżącą aktualizację.
Zniesienie studiów
§ 13
- Wniosek wraz z uzasadnieniem w sprawie zniesienia studiów na określonym kierunku, poziomie i profilu dziekan składa do Rektora.
- Wniosek należy złożyć w wersji elektronicznej na formularzu dostępnym na stronie internetowej SDKA (w zakładce Tworzenie studiów wyższych).
- Rektor wydaje zarządzenie w sprawie zniesienia studiów na określonym kierunku, poziomie i profilu.
Przepisy końcowe
§ 14
Traci moc zarządzenie nr 20 Rektora Uniwersytetu Jagiellońskiego z 7 października 2021 roku w sprawie zasad tworzenia i znoszenia studiów, wytycznych w zakresie projektowania programów studiów oraz zasad zmiany programów studiów na studiach pierwszego stopnia, drugiego stopnia oraz jednolitych studiach magisterskich w Uniwersytecie Jagiellońskim – Collegium Medicum.
§ 15
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Prorektor ds. Collegium Medicum
prof. dr hab. Tomasz Grodzicki
Data aktualizacji: | 20.10.2023 |
Jednostka: | Dział Organizacji i Promocji CM |
Zamieścił: | Magdalena Kowalczyk |
Powrót