Kto będzie nas leczył? Odpowiedź na to pytanie jest najważniejszym wyzwaniem systemu ochrony zdrowia. Jest też zadaniem, przed którym stoi środowisko akademickie w Polsce. Jak przygotować pracowników ochrony zdrowia do pracy w nieprzewidywalnym i nieustannie zmieniającym się otoczeniu? W jakie kluczowe kompetencje muszą być wyposażeni? Jak zbalansować potrzeby ilościowe i jakościowe?
Rektorzy uczelni zrzeszonych w Konferencji Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych (KRAUM) dostrzegają problem deficytu kadr medycznych i wynikającą z tego konieczność zwiększenia kształcenia w tym zakresie. Od kilku lat systematycznie rośnie liczba studentów przyjmowanych na uczelnie medyczne. Jednocześnie, uruchomieniem kierunku lekarskiego zainteresowanych jest coraz więcej uczelni niemedycznych, w tym również zawodowych. W związku z tym, pojawiają się obawy o jakość kształcenia w takich miejscach.
W związku z tym, KRAUM rozpoczął prace nad rekomendacjami i listą dobrych praktyk dla zapewnienia odpowiedniej jakości kształcenia na kierunkach medycznych. Zapowiada też poświęconą jakości kształcenia i dydaktyki konferencję, która odbędzie się 21 kwietnia we Wrocławiu.
– Organizując konferencję, chcemy stworzyć przestrzeń do dyskusji, by po raz kolejny przypomnieć jak złożonym procesem jest zapewnienie odpowiedniej jakości kształcenia przyszłych lekarzy. Kwestią, na którą nieustannie będziemy zwracać uwagę jest też akademickość nauczania medycyny – podkreśla przewodniczący KRAUM, rektor Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego prof. Marcin Gruchała. – Aby rozmowy były maksymalnie efektywne, włączamy w nie szerokie grono interesariuszy. Obok środowiska akademickiego obecni będą przedstawiciele samorządów zawodów medycznych, organizacji pacjenckich, jak również Ministerstwa Zdrowia, Ministerstwa Edukacji i Nauki oraz Polskiej Komisji Akredytacyjnej. Będzie to doskonała okazja, by omówić przygotowywane przez zespół pod kierownictwem prof. Agnieszki Zimmermann, prorektor ds. jakości kształcenia GUMed rekomendacje, tworzone dla jak najlepszego przygotowania absolwentów kierunków medycznych do wykonywania odpowiedzialnego zawodu.
Zdaniem rektorów uczelni medycznych, szkoły wyższe, które prowadzą kierunek lekarski powinny dawać studentowi możliwość poruszania się w środowisku, w którym powstaje wiedza medyczna i korzystania z odpowiedniej infrastruktury laboratoryjnej i szpitalnej.
– Podpisanie umowy ze szpitalem, który nawet zatrudnia wielu dobrych lekarzy, nie oznacza automatycznie, że ci lekarze będą chcieli uczyć i będą wiedzieli jak przeprowadzić proces dydaktyczny. Nauczanie medycyny jest bowiem bardzo trudne i wymagające. Jednocześnie nie chcemy, by opracowane przez nas kryteria były zaporowe. Naszym celem nie jest blokowanie możliwości kształcenia. Jesteśmy częścią większego systemu. Obserwujemy sytuację i widzimy potrzeby, którym Ministerstwo Zdrowia, a ostatnio także Ministerstwo Edukacji i Nauki stara się przeciwdziałać. Zapewnienie kadr dla systemu ochrony zdrowia to zagadnienie absolutnie fundamentalne i czujemy się za to, jako uczelnie medyczne, odpowiedzialni. Mając tego świadomość, chcemy zastanowić się jak zabezpieczyć jakość tej edukacji, byśmy wszyscy mieli pewność, że za kilkanaście lat Polaków leczyć będą dobrze przygotowani specjaliści – mówi prof. Piotr Ponikowski, rektor Uniwersytetu Medycznego im. Piastów Śląskich we Wrocławiu.
Konferencję „Nowoczesna edukacja medyczna odpowiedzią na potrzeby zdrowotne społeczeństwa” patronatem objęły: Ministerstwo Zdrowia, Ministerstwo Edukacji i Nauki oraz Polska Komisja Akredytacyjna.
Spotkanie jest bezpłatne i otwarte dla różnych środowisk. W programie znalazły się cztery panele dotyczące standaryzacji procesu kształcenia, edukacji interprofesjonalnej, nowoczesnych technik kształcenia i komunikacji z pacjentem.
Udział w konferencji jest bezpłatny. Rejestracja >>> LINK.
Program konferencji >>> LINK