– W ramach wyjazdowych zajęć realizujemy obowiązkowy przedmiot programu kształcenia doktorantów pt.: „Prezentacja własnych wyników badań. Dyskusja”. Warunkiem zaliczenia jest obecność podczas wszystkich trzech dni trwania szkoły oraz wygłoszenie przez każdego doktoranta 5-minutowej prezentacji w języku angielskim połączonej z krótką dyskusją – wyjaśnia koordynator przedmiotu i współorganizator szkoły letniej dr hab. Gniewomir Latacz, prof. UJ.
Prezentacje i sposób wypowiedzi podczas dyskusji były oceniane przez komisję w składzie: prof. Aleksander Mendyk (Wydział Farmaceutyczny), dr hab. Gniewomir Latacz, prof. UJ (Wydział Farmaceutyczny) oraz dr n. med. Ewelina Grzywna (Wydział Lekarski).
Formuła szkoły letniej ma charakter konferencji naukowej, dlatego urozmaiceniem warsztatów były wykłady wygłoszone przez zaproszonych gości: prof. Tomasza Guzika z Wydziału Lekarskiego UJ CM, prof. Urszulę Marcinkowską-Trimboli i dr hab. Andrzeja Kononowicza, prof. UJ z Wydziału Nauk o Zdrowiu UJ CM oraz dr Vittorio Canale z Wydziału Farmaceutycznego UJ CM.
Nie zabrakło również zagranicznego gościa, którym był prof. Jan A. Staessen (Former Head of Clinic at the Division of Cardiology, University Hospitals Leuven, Belgium). Profesor wygłosił wykład otwierający spotkanie pod tytułem „How to write and publish scientific paper?” oraz prowadził warsztaty z doktorantami – „Tips and tricks for scientific discussion with the reviewers”.
– Jestem zadowolona ze sposobu organizacji i dużego wkładu nauczycieli akademickich: spora liczba zwięzłych wykładów dotyczących m.in. wystąpień na konferencjach i tworzenia prezentacji konferencyjnych. Wykłady prowadzone przez doświadczonych prowadzących, którzy realnie działają w środowisku naukowym, przez co ich wystąpienia bazowały na rzeczywistych doświadczeniach. Dzięki obecności prof. Staessena i prowadzonych przez niego warsztatów doktoranci zostali zaktywizowani i mogli brać udział w dyskusji – podsumowuje doktorantka Sarah Duk z Zakładu Rehabilitacji w Chorobach Wewnętrznych.
– Szkoła letnia w Szarowie dla mnie jako doktorantki była bardzo miłym i potrzebnym doświadczeniem. Miałam okazję przećwiczyć umiejętność prezentowania, dowiedzieć się, co mogę w przyszłości poprawić, a także zaczerpnąć inspirację z prezentacji moich kolegów z roku. Szkoła letnia była też jedną z niewielu, jakie mamy, okazją do integracji doktorantów, dzięki czemu mogliśmy lepiej się poznać – dodaje Magdalena Hawryluk, doktorantka z Katedry Technologii Chemicznej i Biotechnologii Leków.
Podczas uroczystej ceremonii zakończenia szkoły letniej dyrektor Szkoły Doktorskiej Nauk Medycznych i Nauk o Zdrowiu prof. Katarzyna Stolarz-Skrzypek wręczyła nagrody i wyróżnienia za najwyżej ocenione przez komisję prezentacje doktorantów. Przyznano również „nagrodę publiczności” za prezentację najwyżej ocenioną przez samych doktorantów.
Kolejna edycja Szkoły Letniej Doktorantów Szkoły Doktorskiej Nauk Medycznych i Nauk o Zdrowiu planowana jest w październiku 2026 roku.