Ułatwienia dostępu

Ogłoszenie

Komunikat nr 21 Zastępcy Kwestora ds. Collegium Medicum z 15 grudnia 2025 roku


 

137.020.103.2025

Komunikat nr 21

Zastępcy Kwestora ds. Collegium Medicum

z 15 grudnia 2025 roku

 

w sprawie: zasad przechowywania i archiwizowania dokumentów zakupu przez jednostki organizacyjne Uniwersytetu Jagiellońskiego - Collegium Medicum.

 

Komunikat dotyczy dokumentów zakupu związanych z realizacją wydatków ze środków finansowych przyznanych oraz tych, które będą przyznane na rok budżetowy 2026. Nie obejmuje faktur z datą sprzedaży w 2025 roku, wystawionych w roku 2026 i księgowanych do roku 2025.

 

1.    Zmiana obowiązków jednostek organizacyjnych

W związku z zakończeniem procesu wdrażania przez UJ Collegium Medicum elektronicznej akceptacji dokumentów zakupu (workflow faktur) w UJ CM uprzejmie informuję, że jednostki organizacyjne UJ CM realizujące zakupy ze środków finansowych, które zostaną przyznane
na rok budżetowy 2026 nie będą miały obowiązku dostarczania do Kwestury:

  • oryginałów faktur papierowych,
  • skanów faktur otrzymanych drogą elektroniczną.

 

2.    Zasady przechowywania i archiwizowania dokumentów zakupu w jednostkach

 

2. 1 Dokumenty papierowe

  • Oryginały dokumentów zakupu wystawionych w formie papierowej, po wstępnym wprowadzeniu do systemu SAP i opisaniu numerem wstępnego wprowadzenia, należy przechowywać w jednostce przez co najmniej 5 lat od roku następującego po roku zakupu.
  • Dokumenty dotyczące środków trwałych należy przechowywać przez 5 lat od roku następującego po roku likwidacji środka trwałego.
  • Po upływie wskazanego okresu dokumenty należy przekazać do Archiwum zgodnie z obowiązującymi procedurami,

 

2.2 Dokumenty elektroniczne

  • Faktury opatrzone podpisem elektronicznym dostawcy nie wymagają drukowania ani przechowywania w formie papierowej.
  • Faktury przesłane przez dostawców drogą elektroniczną nie wymagają drukowania ani przechowywania w formie papierowej.
  • Jednostki są zobowiązane do przechowywania tych dokumentów w formie plików elektronicznych.

 

2.3 Dokumenty dotyczące projektów

  • Dokumenty zakupu związane z projektami realizowanymi przez jednostki UJ CM należy przechowywać zgodnie z wytycznymi lub umowami o ich finansowanie, jednak nie krócej niż to wynika z obowiązujących przepisów rachunkowości (tj. jak w pkt 2.1).

 

3.    Informacja o KSeF

Od dnia 1 lutego 2026 roku wchodzą w życie przepisy dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który jest platformą do wystawiania, przesyłania, otrzymywania i  przechowywania  faktur.  

Oznacza to, że dokumenty zakupu wystawiane przez przedsiębiorców objętych obowiązkiem  korzystania z KSeF będą umieszczane wyłącznie na tej platformie i nie będą miały formy papierowej ani formy dokumentu przesłanego drogą elektroniczną.

 

 

    Zastępca Kwestora ds. Collegium Medicum

 

mgr Dorota Kłyś

 


 Data aktualizacji:  15.12.2025
 Jednostka:  Dział Administracji CM 
 Zamieścił:  mgr Izabela Zawada