Ogłoszenie
Komunikat nr 20 Pełnomocnika Prorektora CM ds. nauki i infrastruktury z 5 grudnia 2025 roku w sprawie: realizacji na Uniwersytecie Jagiellońskim - Collegium Medicum projektów finansowanych w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-2027 (FENG) ogłaszanych przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej oraz Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
137.020.100.2025
Komunikat nr 20
Pełnomocnika Prorektora CM ds. nauki i infrastruktury
z 5 grudnia 2025 roku
w sprawie: realizacji na Uniwersytecie Jagiellońskim – Collegium Medicum projektów finansowanych w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021–2027 (FENG) ogłaszanych przez Fundację na rzecz Nauk Polskiej oraz Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
W związku z wytycznymi dotyczącymi realizacji projektów finansowanych w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021–2027 (FENG), ogłaszanych przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej oraz Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (dalej „Działania”), które wprowadzają nowe zasady organizacyjne w strukturze zespołów projektowych, uprzejmie informuję o zmianach wynikających z tych regulacji.
W projektach objętych wskazanymi wytycznymi:
- w miejsce dotychczasowej funkcji kierownika projektu wprowadzone zostały dwie odrębne funkcje, tj.:
a) główny wykonawca projektu,
b) kierownik administracyjny projektu;
- w Działaniu 2.3 TEAM NET dodatkowo przewidziana została funkcja głównego brokera.
Ad. pkt 1 lit. a –Główny wykonawca projektu
Główny wykonawca projektu, musi być pracownikiem Uniwersytetu Jagiellońskiego – Collegium Medicum (beneficjenta), jest głównym autorem i wykonawcą projektu.
Do zadań głównego wykonawcy projektu należy w szczególności:
- prawidłowa i terminowa realizacja prac B+R, zgodnie z celem określonym w projekcie, przez cały okres realizacji, weryfikacji po jego zakończeniu oraz utrzymania efektów;
- nadzór nad zespołem realizującym prace B+R, również w okresie weryfikacji i trwałości projektu;
- wydawanie kierownikowi administracyjnemu projektu, merytorycznych dyspozycji w zakresie ponoszonych wydatków;
- potwierdzanie merytorycznego związku wydatków z projektem;
- zgłaszanie zapotrzebowania na wszczęcie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego;
- zgłaszanie potrzeby zaangażowania studentów, doktorantów i młodych naukowców oraz udział w komisjach rekrutacyjnych (jeżeli dotyczy);
- zgłaszanie konieczności zmian warunków realizacji projektu i ich wprowadzanie wraz z uzasadnieniem do systemów informatycznych służących obsłudze projektu;
- przygotowywanie wyjaśnień merytorycznych na potrzeby kontroli i audytów;
- zgłaszanie innych niezbędnych czynności administracyjnych związanych z projektem.
Dla głównego wykonawcy projektu, Centrum Zarządzania Projektami CM, po zasięgnięciu opinii Zespołu Radców Prawnych CM, przygotowuje indywidualne porozumienie określające warunki realizacji projektu i zobowiązania wobec UJCM.
Ad. pkt 1 lit. b – Kierownik administracyjny projektu
Z uwagi na wytyczne stanowiące, że koszty zarządzania projektem są kwalifikowane wyłącznie w ramach kosztów pośrednich rozliczanych ryczałtowo, kierownik jednostki organizacyjnej UJ CM realizującej projekt wyznacza pracownika pełniącego funkcję kierownika administracyjnego projektu.
Do zadań kierownika administracyjnego projektu należy w szczególności:
- wydatkowanie środków zgodnie z dokumentacją projektu, budżetem i harmonogramem, przepisami prawa powszechnie obowiązującego
oraz wewnętrznymi aktami prawnymi Uniwersytetu Jagiellońskiego, po uzgodnieniu z głównym wykonawcą projektu oraz głównym brokerem (jeżeli dotyczy); - obsługa administracyjno-finansowa projektu, w tym m.in. koordynowanie angażowania personelu, prowadzenie postępowań o zamówienia publiczne oraz realizacja innych czynności administracyjnych zgłaszanych przez głównego wykonawcę;
- obsługa systemu informatycznego (CST2021) oraz innych narzędzi udostępnianych przez instytucję finansującą;
- koordynowanie działań informacyjno-promocyjnych projektu;
- monitorowanie osiągania i utrzymania wskaźników projektu;
- nadzór nad zgodnością realizacji projektu z zasadami horyzontalnymi Unii Europejskiej oraz wskaźnikami środowiskowymi;
- koordynowanie zawierania umów dotyczących praw własności intelektualnej, zgodnych z umową o finansowanie, umową konsorcjum (jeśli dotyczy) i przepisami UJ CM;
- przygotowywanie dokumentów i wyjaśnień formalnych na potrzeby kontroli i audytów oraz wdrażanie zaleceń pokontrolnych.
Realizacja wskazanych wyżej zadań odbywa się we współpracy i przy wsparciu właściwych jednostek administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego – Collegium Medicum, w szczególności Centrum Zarządzania Projektami CM, które zapewnia proceduralną pomoc w zakresie obsługi projektów. Kierownik administracyjny projektu otrzymuje pełnomocnictwo zgodne z obowiązującym wzorem, uprawniające do działania w w/w zakresie.
Ad. pkt 2 – Główny broker
W Działaniu 2.3 TEAM NET lider konsorcjum zobowiązany jest to zatrudnienia głównego brokera, odpowiedzialnego za komercjalizację wynikówprojektu i kierowanie Zespołem ds. komercjalizacji. W projekcie mogą uczestniczyć także dodatkowi brokerzy1.
Do zadań głównego brokera należy w szczególności:
- koordynowanie przepływu informacji i zarządzania wynikami projektu;
- przewodniczenie Zespołowi ds. komercjalizacji;
- ocena postępów w zakresie komercjalizacji wyników B+R;
- identyfikacja własności intelektualnej w projekcie oraz zabezpieczenie praw konsorcjum, w tym w odniesieniu do studentów i doktorantów niebędących pracownikami podmiotów konsorcjum;
- ocena potencjału komercyjnego rozwiązań wypracowanych w projekcie;
- decydowanie o strategii ochrony własności intelektualnej;
- udzielanie zgód na publikowanie wyników projektu;
- zarządzanie konfliktem interesu członków personelu projektu;
- wyznaczanie optymalnych ścieżek komercjalizacji wyników projektu;
- zlecanie i ocena wycen własności intelektualnej;
- współpraca z otoczeniem społeczno-gospodarczym i budowanie sieci kontaktów nauka-biznes;
- zatwierdzanie zasad współpracy z podmiotami gospodarczymi;
- współpraca z CITTRU, podczas realizacji projektu i po jego zakończeniu w zakresie osiągnięcia wskaźników (np. zgłoszeń patentowych);
- realizacja zadań zgodnie z procedurami wewnętrznymi UJCM;
- organizowanie posiedzeń Zespołu ds. komercjalizacji nie rzadziej niż raz na 3 miesiące.
Dla głównego brokera, Centrum Zarządzania Projektami CM przygotowuje indywidualne porozumienie, po uzyskaniu opinii Zespołu Radców Prawnych CM.
Jednocześnie przypominam kierownikom jednostek organizacyjnym UJ CM realizujących projekty objęte wytycznymi Działań, o konieczności aktualizacji zakresów obowiązków pracowników wyznaczonych do pełnienia funkcji:
- głównego wykonawcy projektu;
- kierownika administracyjnego projektu;
- głównego brokera
– poprzez wpisanie do zakresu obowiązków przypisanych im zadań oraz innych wynikających z wniosku o dofinansowanie projektu oraz wytycznych Działań.
W przypadku zaangażowania brokera, jego zakres powinien wynikać z zakresu obowiązków pracowniczych lub z umowy cywilnoprawnej, zgodnie z formą jego zaangażowania.
Pełnomocnik Prorektora CM
ds. nauki i infrastruktury
prof. dr hab. Rafał Olszanecki
1 Katalog wydatków kwalifikowanych w Działaniu 2.2 FENG 1 First Team, II. KATEGORIE WYDATKÓW - Zadanie 1. Prowadzenie prac B+R, 2.1 Wynagrodzenia personelu B+R, pkt 2.1.3. oraz Katalog wydatków kwalifikowanych w Działaniu 2.3 TEAM NET FENG, II. KATEGORIE WYDATKÓW 2.1 Wynagrodzenia personelu B+R oraz osób/osoby pełniącej zadania brokera.
| Data aktualizacji: | 05.12.2025 |
| Jednostka: | Dział Administracji |
| Zamieścił: | Magdalena Kowalczyk |