Ułatwienia dostępu

Ogłoszenie

Komunikat nr 20 Pełnomocnika Prorektora CM ds. nauki i infrastruktury z 5 grudnia 2025 roku w sprawie: realizacji na Uniwersytecie Jagiellońskim - Collegium Medicum projektów finansowanych w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-2027 (FENG) ogłaszanych przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej oraz Narodowe Centrum Badań i Rozwoju


137.020.100.2025

Komunikat nr 20

Pełnomocnika Prorektora CM ds. nauki i infrastruktury

z 5 grudnia 2025 roku

 

w sprawie: realizacji na Uniwersytecie Jagiellońskim – Collegium Medicum projektów finansowanych w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021–2027 (FENG) ogłaszanych przez Fundację na rzecz Nauk Polskiej oraz Narodowe Centrum Badań i Rozwoju

 

W związku z wytycznymi dotyczącymi realizacji projektów finansowanych w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021–2027 (FENG), ogłaszanych przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej oraz Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (dalej „Działania”), które wprowadzają nowe zasady organizacyjne w strukturze zespołów projektowych, uprzejmie informuję o zmianach wynikających z tych regulacji.

 

W projektach objętych wskazanymi wytycznymi:

  1. w miejsce dotychczasowej funkcji kierownika projektu wprowadzone zostały dwie odrębne funkcje, tj.:

a) główny wykonawca projektu,

b) kierownik administracyjny projektu;

  1. w Działaniu 2.3 TEAM NET dodatkowo przewidziana została funkcja głównego brokera.

 

Ad. pkt 1 lit. a –Główny wykonawca projektu

Główny wykonawca projektu, musi być pracownikiem Uniwersytetu Jagiellońskiego – Collegium Medicum (beneficjenta), jest głównym autorem i wykonawcą projektu.

Do zadań głównego wykonawcy projektu należy w szczególności:

  1. prawidłowa i terminowa realizacja prac B+R, zgodnie z celem określonym w projekcie, przez cały okres realizacji, weryfikacji po jego zakończeniu oraz utrzymania efektów;
  2. nadzór nad zespołem realizującym prace B+R, również w okresie weryfikacji i trwałości projektu;
  3. wydawanie kierownikowi administracyjnemu projektu, merytorycznych dyspozycji w zakresie ponoszonych wydatków;
  4. potwierdzanie merytorycznego związku wydatków z projektem;
  5. zgłaszanie zapotrzebowania na wszczęcie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego;
  6. zgłaszanie potrzeby zaangażowania studentów, doktorantów i młodych naukowców oraz udział w komisjach rekrutacyjnych (jeżeli dotyczy);
  7. zgłaszanie konieczności zmian warunków realizacji projektu i ich wprowadzanie wraz z uzasadnieniem do systemów informatycznych służących obsłudze projektu;
  8. przygotowywanie wyjaśnień merytorycznych na potrzeby kontroli i audytów;
  9. zgłaszanie innych niezbędnych czynności administracyjnych związanych z projektem.

 

Dla głównego wykonawcy projektu, Centrum Zarządzania Projektami CM, po zasięgnięciu opinii Zespołu Radców Prawnych CM, przygotowuje indywidualne porozumienie określające warunki realizacji projektu i zobowiązania wobec UJCM.

 

Ad. pkt 1 lit. b – Kierownik administracyjny projektu

 

Z uwagi na wytyczne stanowiące, że koszty zarządzania projektem są kwalifikowane wyłącznie w ramach kosztów pośrednich rozliczanych ryczałtowo, kierownik jednostki organizacyjnej UJ CM realizującej projekt wyznacza pracownika pełniącego funkcję kierownika administracyjnego projektu.

Do zadań kierownika administracyjnego projektu należy w szczególności:

  1. wydatkowanie środków zgodnie z dokumentacją projektu, budżetem i harmonogramem, przepisami prawa powszechnie obowiązującego
    oraz wewnętrznymi aktami prawnymi Uniwersytetu Jagiellońskiego, po uzgodnieniu z głównym wykonawcą projektu oraz głównym brokerem (jeżeli dotyczy);
  2. obsługa administracyjno-finansowa projektu, w tym m.in. koordynowanie angażowania personelu, prowadzenie postępowań o zamówienia publiczne oraz realizacja innych czynności administracyjnych zgłaszanych przez głównego wykonawcę;
  3. obsługa systemu informatycznego (CST2021) oraz innych narzędzi udostępnianych przez instytucję finansującą;
  4. koordynowanie działań informacyjno-promocyjnych projektu;
  5. monitorowanie osiągania i utrzymania wskaźników projektu;
  6. nadzór nad zgodnością realizacji projektu z zasadami horyzontalnymi Unii Europejskiej oraz wskaźnikami środowiskowymi;
  7. koordynowanie zawierania umów dotyczących praw własności intelektualnej, zgodnych z umową o finansowanie, umową konsorcjum (jeśli dotyczy) i przepisami UJ CM;
  8. przygotowywanie dokumentów i wyjaśnień formalnych na potrzeby kontroli i audytów oraz wdrażanie zaleceń pokontrolnych.

Realizacja wskazanych wyżej zadań odbywa się we współpracy i przy wsparciu właściwych jednostek administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego – Collegium Medicum, w szczególności Centrum Zarządzania Projektami CM, które zapewnia proceduralną pomoc w zakresie obsługi projektów. Kierownik administracyjny projektu otrzymuje pełnomocnictwo zgodne z obowiązującym wzorem, uprawniające do działania w w/w zakresie.

 

Ad. pkt 2 – Główny broker

W Działaniu 2.3 TEAM NET lider konsorcjum zobowiązany jest to zatrudnienia głównego brokera, odpowiedzialnego za komercjalizację wynikówprojektu i kierowanie Zespołem ds. komercjalizacji. W projekcie mogą uczestniczyć także dodatkowi brokerzy1.

Do zadań głównego brokera należy w szczególności:

  1. koordynowanie przepływu informacji i zarządzania wynikami projektu;
  2. przewodniczenie Zespołowi ds. komercjalizacji;
  3. ocena postępów w zakresie komercjalizacji wyników B+R;
  4. identyfikacja własności intelektualnej w projekcie oraz zabezpieczenie praw konsorcjum, w tym w odniesieniu do studentów i doktorantów niebędących pracownikami podmiotów konsorcjum;
  5. ocena potencjału komercyjnego rozwiązań wypracowanych w projekcie;
  6. decydowanie o strategii ochrony własności intelektualnej;
  7. udzielanie zgód na publikowanie wyników projektu;
  8. zarządzanie konfliktem interesu członków personelu projektu;
  9. wyznaczanie optymalnych ścieżek komercjalizacji wyników projektu;
  10. zlecanie i ocena wycen własności intelektualnej;
  11. współpraca z otoczeniem społeczno-gospodarczym i budowanie sieci kontaktów nauka-biznes;
  12. zatwierdzanie zasad współpracy z podmiotami gospodarczymi;
  13. współpraca z CITTRU, podczas realizacji projektu i po jego zakończeniu w zakresie osiągnięcia wskaźników (np. zgłoszeń patentowych);
  14. realizacja zadań zgodnie z procedurami wewnętrznymi UJCM;
  15. organizowanie posiedzeń Zespołu ds. komercjalizacji nie rzadziej niż raz na 3 miesiące.

Dla głównego brokera, Centrum Zarządzania Projektami CM przygotowuje indywidualne porozumienie, po uzyskaniu opinii Zespołu Radców Prawnych CM.

Jednocześnie przypominam kierownikom jednostek organizacyjnym UJ CM realizujących projekty objęte wytycznymi Działań, o konieczności aktualizacji zakresów obowiązków pracowników wyznaczonych do pełnienia funkcji:

  1. głównego wykonawcy projektu;
  2. kierownika administracyjnego projektu;
  3. głównego brokera

– poprzez wpisanie do zakresu obowiązków przypisanych im zadań oraz innych wynikających z wniosku o dofinansowanie projektu oraz wytycznych Działań.

 

W przypadku zaangażowania brokera, jego zakres powinien wynikać z zakresu obowiązków pracowniczych lub z umowy cywilnoprawnej, zgodnie z formą jego zaangażowania.

 

 

Pełnomocnik Prorektora CM

ds. nauki i infrastruktury

 

prof. dr hab. Rafał Olszanecki

 

1 Katalog wydatków kwalifikowanych w Działaniu 2.2 FENG 1 First Team, II. KATEGORIE WYDATKÓW - Zadanie 1. Prowadzenie prac B+R, 2.1 Wynagrodzenia personelu B+R, pkt 2.1.3. oraz Katalog wydatków kwalifikowanych w Działaniu 2.3 TEAM NET FENG, II. KATEGORIE WYDATKÓW 2.1 Wynagrodzenia personelu B+R oraz osób/osoby pełniącej zadania brokera.

 


 Data aktualizacji:  05.12.2025
 Jednostka:  Dział Administracji 
 Zamieścił:  Magdalena Kowalczyk