Spotkanie w katedrze cieszyło się ogromnym zainteresowaniem i zgromadziło blisko sto osób: od dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym, przez licealistów i studentów kierunków medycznych i technicznych, po dorosłych mieszkańców Krakowa.
Dwa wykłady wygłosiła dr hab. Gracjana Krzysiek-Mączka, koordynatorka wydarzenia. W wystąpieniu „Od genu do białka. Podstawy nowotworzenia” omówiła najnowszą wiedzę o zaburzeniach procesów fizjologicznych na poziomie molekularnym leżących u podstaw rozwoju nowotworów. Przypomniała podstawowe procesy biologiczne, takie jak replikacja i transkrypcja DNA oraz translacja mRNA, wyjaśniła znaczenie cyklu komórkowego i jego zaburzeń, a także pokazała, jak drobne mutacje DNA i zmiany epigenetyczne mogą inicjować nowotworzenie. Uczestnicy poznali kolejne etapy rozwoju nowotworu oraz elementy terapii ukierunkowanych na mikrośrodowisko guza.
W kolejnym wykładzie zatytułowanym „Rak żołądka. Dlaczego tak trudno go pokonać? Rola profilaktyki w walce z rakiem” przedstawiła czynniki ryzyka, podstawową klasyfikację i przyczyny oporności na leczenie, akcentując znaczenie profilaktyki i wczesnej diagnostyki tego nowotworu.
Dla miłośników mikroskopii przygotowano warsztaty „Komórki krwi i innych tkanek oraz komórki nowotworowe i bakterie”. Podczas zajęć uczestnicy poznali funkcje podstawowych komórek krwi i wybranych tkanek, obserwowali zjawisko migracji komórkowej, a także zapoznali się z podstawowymi narzędziami stosowanymi w biologii molekularnej.
Członkowie Studenckiego Koła Naukowego przy Katedrze Fizjologii pokazali preparaty mikroskopowe krwi ludzkiej oraz hodowle komórkowe i bakteryjne, a najmłodsi łączyli naukę z zabawą, aktywnie uczestnicząc w pokazach. Studenci przeprowadzili także zajęcia „Wybrane parametry fizjologiczne organizmu ludzkiego”, podczas których prowadzili instruktaż i pomiary podstawowych parametrów fizjologicznych, m.in. ciśnienia tętniczego, saturacji i parametrów oddechowych. Wieczór w Katedrze Fizjologii UJ CM przyczynił się do upowszechniania nauk biomedycznych i edukacji prozdrowotnej w zakresie profilaktyki onkologicznej, a zarazem rozbudził w wielu osobach, także tych najmłodszych, zainteresowanie nauką i medycyną.

















