„Ból dolnego odcinka pleców – złożony problem zdrowotny. Analiza podłoża anatomicznego, genetycznego, chorób współistniejących i technik leczenia operacyjnego” to tytuł projektu realizowanego przez studentów kierunku lekarskiego, który otrzymał finansowanie ze środków projektu niekonkurencyjnego „Wsparcie studentów w zakresie podniesienia ich kompetencji i umiejętności” realizowanego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Ból pleców w odcinku lędźwiowo-krzyżowym (z ang. low back pain – LBP) przynosi populacji straty finansowe liczone obecnie w setkach miliardów dolarów. W 2017 roku problem ten dotyczył około 577 mln osób na całym świecie, czyli co trzynastego człowieka, będąc tym samym jednym z najczęstszych zmartwień zdrowotnych obecnej cywilizacji. W związku ze starzeniem się społeczeństw, problem ten będzie gwałtownie narastał.
Podłożem tych dolegliwości bólowych są w głównej mierze zmiany degeneracyjne odcinka lędźwiowego kręgosłupa, jednak w zależności od wykonywanej pracy, zmian anatomicznych, obciążenia genetycznego i chorób współistniejących, problem ten jest o wiele bardziej złożony niż pojedyncza jednostka chorobowa.
Ból pleców jest również częścią innych chorób, takich jak deformacje kręgosłupa czy choroby nerwowo-mięśniowe. Kwestią sporną pozostają natomiast niektóre anomalie anatomiczne występujące u części populacji, m.in. kręgi przejściowe połączenia lędźwiowo-krzyżowego (z ang. lumbosacral transitional vertebra – LSTV) i piersiowo-lędźwiowego.
Grupa badawcza złożona ze studentów kierunku lekarskiego (Maksymilian Osiowski, Aleksander Osiowski, Kacper Stolarz, Maciej Preinl, Wojciech Siłka), którą kieruje lek. Dominik Taterra z Kliniki Ortopedii i Rehabilitacji, przeanalizowała liczne warianty anatomiczne mogące potencjalnie wywoływać dolegliwości bólowe lędźwiowo-krzyżowego odcinka pleców zarówno jakościowo (przegląd systematyczny), jak i statystycznie (meta-analiza).
Przeprowadzili dotychczas największą na świecie meta-analizę i badanie własne dotyczące występowania i anatomii LSTV oraz związku LSTV z LBP na grupie ponad 130 tys. pacjentów. Wyniki badania jasno wskazały, że LSTV jest wariantem występującym u 16% populacji, jak również, że zwiększa ryzyko LBP aż 1,3- krotnie.
W ramach wskazanego do finansowania projektu, młodzi naukowcy chcą rozpowszechnić wyniki swoich badań, a także kontynuować dalsze prace nad analizą kolejnych wariantów anatomicznych m.in. piersiowo-lędźwiowych kręgów przejściowych, żeber lędźwiowych oraz innych mogących mieć związek z LBP.
„Popularyzacja naszych wyników badań na arenie międzynarodowej z pewnością przyczyni się do zwiększenia świadomości problematyki kręgów przejściowych wśród obecnych na konferencji specjalistów z ortopedii, co mamy nadzieję przyczyni się do przełożenia zdobytej wiedzy na poprawę jakości życia pacjentów oraz zainspiruje naukowców do dalszych prac w tej tematyce. Nasze badania są pierwszymi, które jednoznacznie przedstawiają kliniczny związek pomiędzy tak rzadkimi anomaliami anatomicznymi a bólem pleców” – czytamy w streszczeniu projektu. I dalej: „Autorzy planują zapewnić trwałość rezultatów poprzez opublikowanie wyników projektu w renomowanych czasopismach naukowych. Niniejszy projekt będzie częścią długoterminowych badań naukowych nad patogenezą bólu pleców, a tym samym umożliwi prowadzenie studentom dalszych badań w przyszłości.”
„Wsparcie studentów w zakresie podniesienia ich kompetencji i umiejętności”, (Działanie 01.05 Umiejętności w szkolnictwie wyższym, Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027) to projekt realizowany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Jego celem jest wsparcie studentek i studentów, których potencjał rozwojowy i dotychczasowe doświadczenie dają podstawy sądzić, że mogą wygrywać konkursy i zawody międzynarodowe o najwyższej randze. Ma pomóc w rozwoju ich kompetencji i umiejętności, aktywności naukowej, innowacyjności, kreatywności poprzez umożliwienie im uczestnictwa w międzynarodowych konkursach, zawodach, konferencjach.
Założonym rezultatem projektu jest nabycie kompetencji lub kwalifikacji przez osoby uczestniczące w kształceniu na poziomie wyższym oraz zwiększenie ogólnej liczby osób studiujących, które w ramach systemu szkolnictwa wyższego wezmą udział w różnych formach współzawodnictwa.
