„Metody wizualizacji danych medycznych przy wykorzystaniu technologii mieszanej rzeczywistości (Mixed Reality)” to autorski program nauczania dr inż. Klaudii Proniewskiej z Zakładu Bioinformatyki i Telemedycyny UJ CM. Jego kluczowym elementem jest interdyscyplinarna współpraca inżyniera i lekarza. Pod koniec czerwca odbyły się pierwsze warsztaty dla studentów Wydziału Lekarskiego oraz Wydziału Nauk o Zdrowiu.
W ramach projektu przygotowano ponad 20 przypadków medycznych wraz z modelami 3D wysokiej wierności, które wizualizują specyficzne patologie. Przypadki medyczne były przygotowywane przez specjalistów Uniwersytetu Jagiellońskiego – Collegium Medicum.
Na czerwcowych warsztatach omawiano dwa przypadki neurochirurgiczne:
– dostępy stosowane w mikrochirurgicznym leczeniu tętniaków mózgu na przykładzie tętniaka tętnicy łączącej tylnej (dostęp nadoczodołowy) i tętniaka tętnicy kręgowej w miejscu odejścia tętnicy tylnej dolnej móżdżku (dostęp podpotyliczny boczny z jego wariantem dostępem przezkłykciowym),
– dostęp do podstawy przedniego i środkowego dołu czaszki na przykładzie oponiaka skrzydła mniejszego kości klinowej (dostęp pterionalny).
Studenci mieli okazję poznać nowoczesne technologie obrazowania medycznego i przetwarzania obrazów 3D. W ten sposób uczą się korzystać z narzędzi, z którymi już niebawem będą pracować na co dzień (więcej na ten temat na stronie Microsoft).
Nadzór merytoryczny nad warsztatami sprawowali: dr Kornelia Kliś i dr Borys Kwinta z Kliniki Neurochirurgii i Neurotraumatologii UJ CM.
Projekt powstał w ramach finansowanego z funduszy Narodowego Centrum Badań i Rozwoju programu Doskonały Uniwersytet realizowanego w Uniwersytecie Jagiellońskim pod kierownictwem dr. Włodzimierza Moczurada z Zakładu Inżynierii Oprogramowania Wydziału Matematyki i Informatyki oraz dr. Mariusza Trojaka z Zakładu Finansów i Ekonomii Międzynarodowej Wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej.