Dyrektor Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie Marcin Jędrychowski i Prezes Fundacji OSHEE Dariusz Gałęzewski podpisali list intencyjny będący deklaracją współpracy na rzecz wspierania zdrowia psychicznego. W ramach projektu prowadzonego pod hasłem „WALCZ, ZWYCIĘŻAJ, ŻYJ!” partnerzy skupią się na prowadzeniu kampanii edukacyjnych promujących tematykę pracy nad kondycją psychiczną, skierowanych głównie do młodego pokolenia. W projekt włącza się także Ekstraklasa, która zadedykowała akcji dwie kolejki ligowe.
– Projekt skierowany jest przede wszystkim do młodego pokolenia, ponieważ w dobie pandemii to właśnie dzieci i młodzież, poza przeżywaniem standardowych problemów wieku dojrzewania, są narażone na dodatkowe sytuacje stresujące, które odciskają negatywny ślad na ich psychice – mówi dr hab. Maciej Pilecki, kierownik Oddziału Klinicznego Psychiatrii Dorosłych, Dzieci i Młodzieży SU. – Wśród czynników budzących niepokój o ich kondycję psychiczną można wymieniać przymusową izolację, brak bezpośredniego kontaktu z rówieśnikami, co z kolei przekłada się na zaburzenia w budowaniu relacji, a także brak edukacji emocjonalnej oraz rosnący wpływ mediów społecznościowych na budowanie samooceny. Pandemia przyczyniła się do wzrostu liczby młodych ludzi zmagających się z depresją, stanami lękowymi, zaburzeniami odżywiania, jak również zachowania autodestrukcyjnymi, a nawet próbami samobójczymi.
Optymistyczny i edukacyjny przekaz projektu ma pokazać młodym ludziom, że nie są sami ze swoimi problemami, że życie to sport zespołowy.
Celem kampanii będzie zmiana nastawienia społeczeństwa do korzystania z konsultacji czy porad psychologa lub terapeuty. W ramach projektu powstanie ogólnopolska platforma edukacyjna o tematyce zdrowia psychicznego, która umożliwi bezpłatny dostęp do treści edukacyjnych oraz ułatwi kontakt ze specjalistami z dziedziny zdrowia psychicznego. Działania promocyjne będą prowadzone w środkach masowego przekazu oraz mediach społecznościowych.
Niezwykle cennym wsparciem, wzmacniającym pozytywny przekaz, będą z pewnością budzący społeczne zaufanie ambasadorzy. Do pierwszej akcji prowadzonej w kampanii dołączyła Ekstraklasa, dając tym samym możliwość zaangażowania sportowych autorytetów, jakimi są profesjonalni piłkarze.
– Pierwsza akcja promocyjna odbędzie się pod hasłem „Ej, wszystko okej?”. Na to proste pytanie większość z nas odpowiada bez zastanowienia. A refleksja jest bardzo potrzebna. Realizując kampanię, chcemy zachęcić do otwarcia się na drugiego człowieka i dostrzeżenia jego problemów, do rozmowy i wsparcia. Jest to również zachęcenie do autorefleksji – obserwowania siebie i diagnozowanie własnych stanów emocjonalnych i potrzeb – komentuje Anna Jaworska, Project Manager OSHEE. – Chcemy pokazać, że nie ma nic złego, a tym bardziej wstydliwego w tym, że potrzebujemy rozmowy o swoich problemach z przyjacielem lub specjalistą.
Pierwsze działania promocyjne rozpoczną się już 30 kwietnia. – Podczas 28. i 29. kolejki PKO Bank Polski Ekstraklasy piłkarze wszystkich klubów wybiegną na murawę w koszulkach z napisem „Ej, wszystko okej?” promujących inicjatywę. Nie będzie to jednak pusty gest. Będą im towarzyszyć motywujące i zagrzewające do walki słowa. W szczegóły projektu wprowadzą komentatorzy meczów, ale również sami piłkarze, którzy w specjalnie przygotowanych produkcjach wideo opowiedzą o swoich doświadczeniach związanych z dbaniem o zdrowie psychiczne. Sportowcy często muszą radzić sobie z niepowodzeniami, ale mogą znaleźć oparcie w zespole. Regularnie korzystają także z pomocy psychologa i nie jest to dla nich nic wstydliwego – komentuje Marcin Mikucki, Dyrektor Komunikacji Marketingu i Sprzedaży Ekstraklasy SA.