Dr hab. Marcin Surmiak jest adiunktem w Zakładzie Biologii Molekularnej i Genetyki Klinicznej II Katedry Chorób Wewnętrznych im. Prof. Andrzeja Szczeklika oraz kierownikiem Laboratorium Bioinżynierii i Obrazowania Komórek CDT-CARD.
Dzięki pozyskanym środkom powołany zostanie nowy zespół badawczy pracujący nad projektem pod tytułem „Proces autofagii w autoimmunologicznych zapaleniach naczyń – podejście multiomiczne”. Całkowita kwota dofinansowania to 4 524 980 PLN.
Celem projektu jest próba oceny wzajemnych interakcji pomiędzy neutrofilami, komórkami śródbłonka oraz pęcherzykami zewnątrzkomórkowymi występujących w przebiegu autoimmunologicznych zapaleń naczyń. Szczególny nacisk położony zostanie na oceną transkryptomiczno-lipidomicznej sieci interakcji wspominanych komórek z pęcherzykami zewnątrzkomórkowymi w kontekście regulacji procesu autofagii.
Wspomniane badania prowadzone zostaną z zastosowaniem najnowszych technik i metod badawczych takich jak: sekwencjonowanie nowej generacji, spektrometria mas, obrazowa cytometria przepływowa czy mikroskopia konfokalna.
Wystąpienie o grant możliwe było dzięki pozyskaniu zaawansowanej infrastruktury aparaturowej zakupionej dzięki środkom z Priorytetowego Obszaru Badawczego qLIFE w ramach programu strategicznego Inicjatywa Doskonałości w UJ oraz dotacji z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 4.2 POIR ,,Rozwój nowoczesnej infrastruktury badawczej sektora nauki” (POIR.04.02.00-00-D023/20).
Podstawowym celem konkursu SONATA BIS jest wsparcie utworzenia nowych zespołów badawczych, prowadzących badania naukowe o charakterze podstawowym. Jego czternasta edycja była skierowana do badaczek i badaczy, którzy uzyskali stopień doktora w okresie od 1 stycznia 2012 r. do 31 grudnia 2019 r. Aby wziąć w nim udział, musieli wykazać w swoim dorobku co najmniej opublikowaną lub przyjętą do druku pracę, a w przypadku działalności naukowej w zakresie twórczości i sztuki – przynajmniej jedną pracę opublikowaną lub przyjętą do druku lub przynajmniej jedno dokonanie artystyczne bądź artystyczno-naukowe.