Ogłoszenie

Zarządzenie nr 20 Prorektora ds. Collegium Medicum z 7 października 2021 roku w sprawie: zasad tworzenia i znoszenia studiów, wytycznych w zakresie projektowania programów studiów oraz zasad zmiany programów studiów na studiach pierwszego stopnia, studiach drugiego stopnia oraz jednolitych studiach magisterskich w Uniwersytecie Jagiellońskim - Collegium Medicum

137.0200.20.2021

 

Zarządzenie nr 20

Prorektora ds. Collegium Medicum

z 7 października 2021 roku

 

w sprawie:   zasad tworzenia i znoszenia studiów, wytycznych w zakresie projektowania programów studiów oraz zasad zmiany programów studiów na studiach pierwszego stopnia, studiach drugiego stopnia oraz jednolitych studiach magisterskich w Uniwersytecie Jagiellońskim - Collegium Medicum

 

 

Na podstawie art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2021 r. poz. 478, z późn. zm.) zarządzam, co następuje:

 

Przepisy ogólne

§ 1

Zarządzenie określa:

  1. szczegółowe zasady tworzenia studiów;
  2. obowiązki kierownika kierunku i koordynatora przedmiotu;
  3. wytyczne w zakresie projektowania programów studiów;
  4. szczegółowe zasady zmiany programów studiów;
  5. szczegółowe zasady znoszenia studiów

– na studiach pierwszego stopnia, studiach drugiego stopnia oraz jednolitych studiach magisterskich.

 

§ 2

 

Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:

  1. ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2021 r. poz. 478, z późn. zm.);
  2. rozporządzeniu – należy przez to rozumieć:
    - rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów (Dz. U. z 2021 r. poz. 661);
    - rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 26 lipca 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego (Dz. U. z 2021 r. poz. 755);
  3. kierowniku kierunku – należy przez to rozumieć kierownika kierunku lub osobę wskazaną we wniosku o utworzenie studiów do pełnienia funkcji kierownika kierunku;
  4. Zespół – należy przez to rozumieć Zespół ds. analizy programów studiów i jakości kształcenia w UJ CM;
  5. PKA – należy przez to rozumieć Polską Komisję Akredytacyjną;
  6. SDKA – należy przez to rozumieć Sekcję ds. Dydaktyki i Karier Akademickich CM.

 

Tworzenie studiów

§ 3

 

  1. Rektor tworzy studia na określonym kierunku, poziomie i profilu.
  2. Wniosek do Rektora o utworzenie studiów składa dziekan.
  3. Wniosek o utworzenie studiów zawiera w szczególności:
    1)  nazwę kierunku adekwatną do zakładanych efektów uczenia się i dyscyplin naukowych z uwzględnieniem dyscypliny wiodącej
    2) 
    charakterystykę kierunku, w tym: poziom, profil, formę i dyscyplinę lub dyscypliny;
    3)  koncepcję kształcenia;
    4)  informacje na temat działalności naukowej, prowadzonych badań oraz infrastruktury;
    5)  opis zakładanych efektów uczenia się;
    6)  opis programu studiów;
    7)  plan studiów, w tym wykaz koordynatorów przedmiotów wraz ze wskazaniem adresów e-mail w domenie uj.edu.pl;
    8)  wysokość opłaty za usługi edukacyjne, a w przypadku studiów niestacjonarnych i studiów w języku obcym – zaakceptowany kosztorys
    9) 
    kryteria kwalifikacji przyjęć na studia wraz z opisem studiów i profilem absolwenta;
    10)  wskazanie osoby przewidzianej do pełnienia funkcji kierownika kierunku.
  4. Dziekan powołuje dla każdego kierunku studiów kierownika kierunku i określa szczegółowy zakres jego obowiązków, z uwzględnieniem ust.5.
  5. Kierownik kierunku jest odpowiedzialny za zapewnienie jakości kształcenia na kierunku studiów, a w szczególności:
    1)  jest odpowiedzialny za poprawne przygotowanie wniosku o utworzenie studiów;
    2) akceptuje ostateczny projekt programu studiów nowo tworzonego kierunku studiów;
    3)  dba o prawidłowość programu studiów z uwzględnieniem aktualizacji sylabusów;
    4) jest odpowiedzialny za monitorowanie i doskonalenie programów studiów ze szczególnym uwzględnieniem kryteriów oceny programowej  określonych przez PKA;
    5)  odpowiada za właściwe przygotowanie raportu samooceny dla PKA oraz bierze udział w procesie akredytacji;
    6)  odpowiada za przygotowanie dokumentacji i organizację przebiegu akredytacji prowadzonych przed inne podmioty niż PKA;
    7)  zatwierdza projektowane zmiany w programie studiów.
  6. Koordynator przedmiotu odpowiada za terminowe i prawidłowe uzupełnianie sylabusu w oprogramowaniu wskazanym przez Rektora oraz bieżącą aktualizację.

 

§ 4

 

  1. Wniosek do Rektora o utworzenie studiów składa dziekan w wersji elektronicznej
    na formularzu dostępnym na stronie SDKA (w zakładce Tworzenie studiów wyższych)
    do dnia 20. listopada roku akademickiego poprzedzającego rok akademicki, od którego ma być rozpoczęte prowadzenie kierunku studiów.
  2. W uzasadnionych przypadkach, w tym uzyskania środków finansowych na prowadzenie studiów ze środków zewnętrznych po terminie wskazanym w ust. 1, wniosek należy złożyć w terminie ustalonym przez Rektora.
  3. Rektor może przekazać wniosek do Zespołu w celu zaopiniowania.
  4. Zespół opiniuje wniosek lub zgłasza Rektorowi uwagi do wniosku w terminie 14 dni
    od jego otrzymania. Niezgłoszenie uwag do wniosku w tym terminie uważa się za wydanie przez Zespół opinii pozytywnej.
  5. Po zapoznaniu się z opinią Zespołu Rektor może przekazać dziekanowi i kierownikowi kierunku wytyczne w zakresie wprowadzenia we wniosku koniecznych zmian.
  6. Kierownik kierunku dokonuje zmian wynikających z przekazanych przez Rektora wytycznych lub uzasadnia odmowę ich wprowadzenia w terminie 7 dni od ich otrzymania.

 

§ 5

 

  1. Dziekan przekazuje Rektorowi wniosek zawierający projekt programu studiów, wygenerowany z oprogramowania wskazanego przez Rektora, wraz z uzupełnionymi sylabusami i opinią właściwego organu Rady Samorządu Studentów UJ CM do dnia 15. marca roku akademickiego poprzedzającego rok akademicki, od którego ma być rozpoczęte prowadzenie kierunku studiów.
  2. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w projekcie studiów Rektor zobowiązuje dziekana do ich usunięcia w terminie 7 dni.
  3. Rektor przedstawia wniosek o utworzenie kierunku studiów zawierający projekt programu studiów do zaopiniowania przez właściwą komisję senacką.
  4. Na podstawie opinii komisji, o której mowa w ust. 3, Rektor wydaje zarządzenie w sprawie utworzenia studiów na określonym kierunku, poziomie i profilu, a projekt programu studiów przedkłada Senatowi Uniwersytetu Jagiellońskiego.

 

Wytyczne w zakresie projektowania programów studiów

§ 6

 

  1. Program studiów odpowiada warunkom określonym w ustawie i rozporządzeniu.
  2. W programie studiów obligatoryjnie należy uwzględnić:
    1)  szkolenie BHK – na studiach pierwszego stopnia, studiach drugiego stopnia oraz jednolitych studiach magisterskich;
    2) zajęcia z wychowania fizycznego – w wymiarze nie mniejszym niż 60 godzin – na stacjonarnych studiach pierwszego stopnia oraz stacjonarnych jednolitych studiach magisterskich;
    3) liczbę punktów ECTS, które student ma uzyskać w ramach zajęć z dziedziny nauk humanistycznych lub nauk społecznych, nie mniejszą niż 5 punktów ECTS – w przypadku kierunków studiów przyporządkowanych do dyscyplin w ramach dziedzin innych niż odpowiednio nauki humanistyczne lub nauki społeczne;
    4) lektorat języka obcego nowożytnego z uwzględnieniem § 8.
  3. Program stacjonarnych studiów drugiego stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich przewiduje obowiązek zaliczenia przez studenta przedmiotu w języku obcym w wymiarze co najmniej 30 godzin, któremu przypisuje się co najmniej 3 punkty ECTS.

 

§ 7

 

  1. Przedmiot wskazany w planie studiów definiuje się poprzez:
    1) nazwę;
    2) wymiar godzinowy;
    3) semestr/semestry, w którym/których jest prowadzony;
    4) formy realizacji zajęć;
    5) liczbę punktów ECTS wyrażoną w liczbie całkowitej;
    6) dyscyplinę naukową/dyscypliny naukowe, do której/których jest przyporządkowany;
    7) numer klasyfikacji ISCED;
    8) język/języki, w którym/których jest prowadzony;
    9) formy weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się.
  2. Nie przyznaje się punktów ECTS za złożenie egzaminu dyplomowego.

 

§ 8

 

  1. Lektoratami języka obcego nowożytnego są zajęcia przewidziane w programie studiów, organizowane i prowadzone przez Centrum Językowe Uniwersytetu Jagiellońskiego - Collegium Medicum.
  2. W przypadku, gdy program studiów przewiduje naukę języka obcego w formie innej niż określona w ust. 1, przedmiot ten należy określić jako „język kierunkowy” lub „nauczanie języka kierunkowego” ze wskazaniem, jaki jest to język.
  3. Minimalna liczba godzin zajęć w zakresie lektoratu języka obcego nowożytnego na studiach stacjonarnych wynosi:
    1) 120 godzin w przypadku studiów pierwszego stopnia;
    2)   60 godzin w przypadku studiów drugiego stopnia;
    3) 180 godzin w przypadku jednolitych studiów magisterskich.
  4. Za zaliczenie lektoratu języka obcego nowożytnego potwierdzone egzaminem lub certyfikatem przypisuje się 2 punkty ECTS za każde 30 godzin zajęć, chyba że ze standardu kształcenia wynika inna liczba punktów ECTS.
  5. Na studiach pierwszego stopnia i jednolitych studiach magisterskich lektoraty języka obcego nowożytnego są prowadzone od drugiego roku studiów.
  6. W uzasadnionych przypadkach Rektor może wyrazić zgodę na odstąpienie od zasad, o których mowa w ust. 1 i 5.

 

§ 9

 

  1. Program studiów o profilu praktycznym uwzględnia zajęcia kształtujące umiejętności praktyczne,  w tym  praktyki zawodowe w zakresie:
    1) cel praktyk;
    2) efekty uczenia się właściwe dla praktyk;
    3) metody weryfikacji i oceny osiągnięcia przez studentów efektów uczenia się zakładanych dla praktyk, a także  sposób dokumentowania przebiegu praktyk;
    4) zasady zaliczania praktyk;
    5) punkty ECTS przypisane do praktyk;
    6) wymiar i formę praktyk;
    7) jednostki, których zakres działalności odpowiada obszarom aktywności zawodowej typowym dla absolwentów danego kierunku studiów oraz zapewniają osiągnięcie przez studentów efektów uczenia się.
  2. Minimalny wymiar praktyk na studiach o profilu praktycznym określa ustawa, lub właściwe rozporządzenie.
  3. Dla studiów o profilu ogólnoakademickim, dla których program studiów przewiduje praktyki, ust. 1 stosuje się.

 

§ 10

 

  1. Dla przedmiotu objętego planem studiów sporządza się sylabus.
  2. Za sporządzenie sylabusa przedmiotu odpowiedzialny jest koordynator przedmiotu.
  3. Czynności, o których mowa w ust. 1, dokonuje się elektronicznie z wykorzystaniem oprogramowania wskazanego przez Rektora.
  4. Sylabus przedmiotu zawiera w szczególności:
    1) informacje ogólne dotyczące przedmiotu, w tym:
            a) informacje na temat powiązania z badaniami naukowymi – w przypadku studiów o profilu ogólnoakademickim;
            b) nazwę kierunku studiów, w ramach którego prowadzony jest przedmiot,
            c) dane, o których mowa w § 7 ust. 1,
     2) cele kształcenia w ramach przedmiotu;
     3) przedmiotowe efekty uczenia się (jeżeli dotyczy) wraz z ich powiązaniem z kierunkowymi efektami uczenia się;
     4)  treści programowe realizowane w ramach przedmiotu;
     5) metody kształcenia stosowane podczas zajęć;
     6) metody weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się;
     7) bilans (rozliczenie) punktów ECTS z uwzględnieniem zasad określonych w ustawie;
      8) wskazanie metod weryfikacji i oceny osiągnięcia przez studenta efektów uczenia się, o których mowa w pkt. 3;
      9) warunki zaliczenia przedmiotu;
    10) wymagania wstępne dotyczące udziału w przedmiocie, jeżeli dotyczy;
     11) imię i nazwisko koordynatora przedmiotu oraz osób prowadzących przedmiot;
     12) wymaganą literaturę.
  5. Elementy sylabusa przedmiotu określone w ust. 4 pkt 1–10 wchodzą w skład programu studiów.
  6. Treści programowe są zgodne z efektami uczenia się oraz uwzględniają wiedzę i jej zastosowania w zakresie dyscypliny lub dyscyplin, do których kierunek jest przyporządkowany, normy i zasady, a także aktualny stan praktyki w obszarach działalności zawodowej/gospodarczej oraz zawodowego rynku pracy właściwych dla kierunku.
  7. Sylabusy przedmiotów są sporządzane w języku polskim, z zastrzeżeniem ust. 8 i 9.
  8. W przypadku przedmiotów prowadzonych w językach obcych sylabusy są sporządzone również w języku studiów lub w języku angielskim.
  9. W uzasadnionych przypadkach dotyczących konkretnych kierunków studiów, Rektor może wyrazić zgodę na odstąpienie od zasady, o której mowa w ust. 7. W przypadku wyrażenia zgody, sylabusy sporządza się wyłącznie w języku studiów lub w języku angielskim.

 

Zmiana programu studiów

§ 11

 

  1. Program studiów podlega systematycznej ocenie i doskonaleniu. W celu doskonalenia programu studiów można dokonywać w nim zmian, z uwzględnieniem zasad określonych we właściwym rozporządzeniu.
  2. Do zmiany programu studiów stosuje się § 6–10 z zastrzeżeniem, że wniosek w sprawie zmian programu studiów składa się do 15. lutego roku akademickiego poprzedzającego rok akademicki, od którego będą obowiązywać wprowadzone zmiany.
  3. W przypadku zmiany dyscypliny wiodącej konieczne jest utworzenie nowego kierunku studiów z uwzględnieniem zasad określonych w niniejszym zarządzeniu.
  4. Zespół ds. analizy programów studiów i jakości kształcenia CM z własnej inicjatywy, lub na wniosek Rektora, dziekana albo Rady Samorządu Studentów UJ CM może przeprowadzić audyt programów studiów i przedstawić zalecenia w zakresie ich doskonalenia pod kątem konieczności wprowadzenia w nich zmian od nowego cyklu kształcenia. Wniosek w sprawie przeprowadzenia audytu należy złożyć do Zespołu najpóźniej do dnia 30 listopada.

 

Zniesienie studiów

§ 12

 

  1. Wniosek wraz z uzasadnieniem w sprawie zniesienia studiów na określonym kierunku, poziomie i profilu dziekan składa do Rektora.
  2. Wniosek należy złożyć w wersji elektronicznej na formularzu dostępnym na stronie internetowej SDKA (w zakładce Tworzenie studiów wyższych).
  3. Rektor wydaje zarządzenie w sprawie zniesienia studiów na określonym kierunku, poziomie i profilu.

 

Przepisy końcowe

§ 13

 

Traci moc zarządzenie nr 106 Rektora Uniwersytetu Jagiellońskiego z 11 grudnia 2019 roku w sprawie zasad tworzenia i znoszenia studiów, wytycznych w zakresie projektowania programów studiów oraz zasad zmiany programów studiów na studiach pierwszego stopnia, drugiego stopnia oraz jednolitych studiach magisterskich.

 

§ 14

 

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

 

 

Prorektor ds. Collegium Medicum

prof. dr hab. Tomasz Grodzicki



Data aktualizacji: 08.10.2021
Jednostka: Dział Organizacji i Promocji CM
Zamieścił: Magdalena Kowalczyk